Tuesday, April 26, 2011
Bugatti Atlantic Type 57SC
Sanat, form ve teknik...Bugatti type 57 tüm varyasyonları olan Atlantic ve Atalante olmak üzere Jean Bugatti'nin 1934 yılı yeni tasarımlarından biriydi.Ettore Bugatti'nin oğlu olan Jean Bugatti babasının vefatından sonra aile firmasının başına geçmiş ve tıpkı babası gibi firmaya inanılmaz yenilikler katmıştı. Bugatti Type 57 modelini 1934 ve 1940 yılları arasında toplam 710 adet değişik versiyonlarla geliştirmişti.İlk üretilen ve diğerlerine örnek teşkil eden Type 57 daha sonra geliştirdikçe Type 57S ve Atlantic Type 57 SC için ilk otomobildi.1934 yılında üretilen ilk örnek Type 59 Grand Prix arabasının geliştirilmiş 3.3L (3257cc; 198cu) motor ve 135 hp(100 KW) gücündeydi. Saatte 95 mil (153 km/h) yapabiliyordu.Ağırlığı 2.100lb (950 kg) olarak hesaplanmıştı.
Type 57S sahiplerinin genel istek ve beklentileri doğrulturusunda oluşturulan TYpe 57SC Atlantic döneminde otomobil tarihinde yaratıllmış en mükemmel tasarım ödülünü almıştır.Bugatti tasarımı ve imzası taşıyan Atlantic sadece 4 adet üretildi ve her biri aliminyum kulllanılarak formu dairesel arkadan öne tamamlanan, estetik arc formunun biçimsel bir estetik anlayış içinde, arka cam ve yan cam şekillerini özel tasarımla o dönemde gerçek anlamda bir ilk ve büyük yenilik taşıyordu.Bu form ve sanatsal bakış yüzünden sanateseri olarak nitelendirilip dünya basınına lanse edildi.Bu üretilen 4 arabadan sadece 2 tanesi günümüze kadar gelebildi . Biri ünlü Amerikalı moda tasarımcısı ve modaevi sahibi Ralph Laurent özel kolleksiyonunda bulunuyor rengi siyah renktedir.Diğeri ise Dr.Peter Williamson tarafından aile kolleksiyonunda bulunuyordu.Williamson 2003 tarihinde Pebble Beach Concours d'Elegance ödülü aldığı bu özel sanat eseri otomobili geçen seneye kadar özel olarak korudu.2010 yılının mayıs ayında tüm özel klasik dünya çapında özel kolleksiyonlarının düzenlendiği bir müzayedede satışa çıkardı. Basından takip edebildiyseniz eğer 2010 senesinin en pahalı otomobili, antika değer taşıyan Bugatti 1936 Type 57SC Atlantic rekor bir fiyatla 38 milyon dolara satıldı. Bu eşsiz sanat eseri nin yeni sahibi Mullin Automotive Müzesi ve özel bir köşesinde tıpkı diğer tarihinin günümüze kadar getirdiği diğer sanat eserleriyle birlikte sergileniyor.Daha önce bir açık artırmada satılan en değerli otomobil bir yıl önce yaklaşık 12.2 milyon dolara el değiştiren 1957 model Ferrari 250 Testa Rossa idi.
Aşırı nadir olması dışında Bugatti 57SC Atlantic’i bu kadar özel yapan diğer sebeplerden biri çağının ötesinde teknolojik yeniliklere sahip olması. Örneğin şirketin kurucusunun oğlu Jean Bugatti tarafından tasarlanan aracın gövdesi alüminyumdan imal edilmiş.
Los Angeles’taki Petersen Otomotiv Müzesi’nin küratörü Leslie Kendall, “Bu otomobil gerçekten çok özel,” dedi ve ekledi, “teknik bakımdan gelişkin olmasının yanı sıra, o zamana kadar yapılmış en avangart ve fütürist otomobil. Otomobil tutkunlarının önem verdiği bütün idealleri bünyesinde barındırıyor. Çok güzel, iyi bir performansı var ve nadir.”
Müzayedeye katılan Gooding & Company firması nın yönetim kurulu başkanının açıklamalrına göre bu eşsiz ve benzersiz hatta çok nadir bulunan otomobilin bundan sonraki nesillere saklanmasına ve korunmasına sahip olmanın gururunu ve onurunu yaşıyorlar.Firma yetkililerinin verdikleri diğer bilgilere göre, Atlantic aslında Bugatti'nin prototip olarak yatattığı Aerolithe Electron Coupe'nin bir başka yapılanmış ve form verilmiş hali ki, bu otomobilde 1935 yılında Paris Auto Show'da sergilendiği zaman sansasyon yaratmıştı. Bugatti firması daha sonra 3 adet daha ürettiği Atlantic Type 57SC modellerini özel olarak birbirlerinden farklı tarzda renk ve aksesuar seçenekleriyle yaptılar.Bu müzayedede satılmış olan Atlantic (chassis # 57374) en orijinal, en iyi korunmuş ve dış buz mavi metalik boyası en iyi korunmuş tek otomobil gerçekten...
Ettore Bugatti'nin meşhur sözü geliyor aklımıza bu arabalara bakarken , ''Heykel alana meydan okuyor, şiirse zaman aşıyor...''